Żeby zrozumieć lepiej jakie czynniki mają wpływ na wycenę warto zapoznać się z artykułem dot. procesu produkcji animacji 3D.
W procesie kosztorysowania dowolnego projektu jaki wykonujemy najważniejsza są dla nas 2 rzeczy: scenariusza, referencja (przykładowa animacja która może służyć jako inspiracja / wzór dla docelowego projektu) oraz docelowa miejsce wyświetlania projektu.
1. Scenariusz
Sam scenariusz nie musi być bardzo dokładny. Wystarczą same generalne założenia oraz lista punktów które pozwolą określić zakres prac. Dzięki niemu określimy długość animacji, ilość modeli 3d jakie trzeba wykonać wraz z poziomem ich złożenia.
2. Referencja / Benchmark
Przykładowa realizacja lub link do animacji konkurencji to bardzo ważny element procesu wyceny. Na podstawie niego określimy stylistykę samej animacji. Wiemy z jakiej technologii mamy korzystać oraz jakie oprogramowanie będzie potrzebne do całego procesu produkcji. Dowiemy się czy animacja wymaga tworzenia postaci i jak bardzo złożone będą ruchy tych postaci (np. czy będą mówić). Zobaczymy też jaki typ scenografii / otoczenia będzie wymagany do odtworzenia samej stylistyki.
3. Docelowe miejsce wyświetlania
Spoty 3D które wykonujemy mogą być częścią różnorodnych kampani i działań firmy dla której je realizujemy. Mogą to być kampanie reklamowe które zobaczymy w telewizji, kinie czy na VOD. Mogą to być animacje wyświetlane na kanałach YouTube lub jako reklamy wyświetlane przed filmami. Mogą to być również spoty wyświetlane w social media. We wszystkich przypadkach daje nam to informację na temat zakresu praw autorskich na muzykę i nagrania lektorskie oraz rozdzielczość / format w jakim będziemy ten projekt realizować.
Kampanie telewizyjne i kinowe mają najwyższe stawki za prawa autorskie i są najczęściej ograniczone czasowo i terytorialnie. Spoty które są wyświetlane jako reklamy płatne na YouTube czy w Social Media są odrobinę tańsze. Spoty które wykorzystywane są na potrzeby wewnętrzne, targi czy stronę www mają najniższą stawką za prawa autorskie.
4. Gdzie szukać oszczędności ?
Kilka prosty zabiegów przy tworzeniu scenariusza czy doborze stylistyki pomaga zmniejszyć koszty. Najważniejsze pytanie jakie należy sobie zadać to które elementy przyszłej produkcji są “konieczne” a które są “dodatkami”. Warto ograniczyć ilość występujących postaci oraz zmienić ich mowę na narrację w osobie trzeciej. Jeżeli scenografia nie musi być realistyczną lokalizacją a możemy ją zamienić na “studyjną biel” to również pomaga
Dodatkowo ważne jest żeby dokładnie określić sobie czas i miejsce wyświetlania spotu - to pozwala wykupywać konieczne licencje i rozszerzać prawa autorskie tylko wtedy kiedy jest to konieczne.
“Wirtualne terminy” to również pojęcie istotnie wpływające na cenę. Jeżeli klient narzuca sobie termin który nie jest powodowany startem konkretnej kampani czy wydarzeniem branżowym to nie ma powodu żeby przyspieszać proces produkcji. Krótki czas realizacji powoduje że w projek trzeba zaangażować więcej osób.
Dowiedz się więcej. Skontaktuj się z nami.
Comments